Författare, jurist
Åsa Larssons Sommarprogram är två berättelser i en: det är författarinnan som är på PR-turné i Paris, och om familjen i Tornedalen – familjen, vars mormor började arbeta som piga då hon var tolv och gifte sig lastgammal – 27 år. En historia om att tappa sin egen berättelse, att man måste skämmas både för sitt språk och sitt arv – tornedalsfinskan och mormors och morfars nybyggarkunskap.
Det är även en historia om att hitta tillbaka till Gud och hur Bibeln är underbar inspiration för vilken deckarförfattare som helst. Hon ger även sitt eget svar på varför det svenska deckarundret existerar: för att det finns så många bra deckare för ungdomar – och konstaterar att då alla som läste Harry Potter Som barn kommer att börja skriva ”härlig vuxenfantasy”.
Lyssna på programmet
Om Åsa Larsson
En av våra mest populära deckarförfattare. Debuterade 2003 med kriminalromanen Solstorm och har skrivit fem kritikerhyllade böcker i serien om Rebecka Martinsson. Flerfaldig vinnare av Svenska deckarakademiens pris. Blir i höst även barnboksförfattare med nya spänningsserien PAX. Gjorde nyligen sällskap med Karin Alvtegen i SVT:s serie Två på resa. Har sålt över en miljon böcker i Sverige. Jobbade tidigare som skattejurist – precis som sin romanfigur.
Åsa Larsson har varit Sommarvärd 2006.
Musiken i sommarprogrammet
Recensioner av Åsa Larsson som sommarpratare 2014:
HD – HELSINGBORGS DAGBLAD
Varje deckare har en gåta och i Åsa Larssons sommarprat lyder den utan att uttalas: Varför är svenska deckarförfattare så populära hemma och utomlands?
Hon, en av våra bästa deckarförfattare, börjar sitt långa svar med att ta med oss på bokturnén hon gjorde i våras i Paris där hon får höra tusen pyntiga saker om sig. På det följer ett saxsolo som lyfter mot himlen. http://hd.se/kultur/2014/07/27/stig-hansen-och-133-asa-larsson/
gp – göteborgs posten
När Åsa Larsson talar om sin egen uppväxt och släkt, växlar tilltalet till mer jordnära och direkt, skriver Lisa Ahlqvist. Blandningen är vad man kan kalla pikant. För när deckarförfattaren Åsa Larsson börjar tala, låter det som om en Snorkfröken med Sara Lidmansk diktion sluppit in i radiostudion. Larsson sätter stilen genom att peka ut sig själv som ”författarinnan”, hon som svansar framför spegeln innan pr-resa till Paris, men samtidigt har sina djurlika ”delpersonligheter” som vill stanna hemma under sängen. Motvilligt följer krypen ändå med, gömda i författarinnans klänning. Och i Larssons möten med exempelvis ”nätta fröken” från förlaget och besökare på en bokmässa, får de inneboende knytten symbolisera kamp med dåligt självförtroende och ängslan för att förhäva sig. http://www.gp.se/kulturnoje/1.2440553-sommar-i-p1-27-7-asa-larsson
svenska dagbladet
Fokus: Åsa Larsson berättar om uppväxten, sitt Tornedalska arv, sina dubbla känslor inför författarrollen och om att försöka leva upp till deckardrottningstiteln.
Höjdpunkten: Hennes reflektioner om de olika roller hon försöker sammanfoga, om uppväxten och skillnaderna mellan den egna generationens livsvillkor och mormoderns, är angelägna och finstämda. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=22