Långfilmskonsulent, regissör
Filmkonsulenten och regissören Baker Karim berättade om dramatiken i sitt Sommarprogram.
Första månaden som jag bodde i Hollywood blev jag beskjuten av en galen granne – han sköt mot mig – tre skott! – när jag hotade att ringa polisen om han inte slutade spöa skiten ur sin fru. Det var inte stjärnornas Hollywood jag hamnat i. Hollywood på den tiden var en plats av förfall, desperation.
Lyssna på programmet
Om Baker Karim
En av de mest inflytelserika över framtida svensk film. Tog jobb i Hollywood för b-filmskungen Roger Corman. Väckte uppmärksamhet med initiativet The Black List som synliggör svarta kulturarbetare i Sverige. Långfilmsdebuterade 2001 med Fyra kvinnor som väckte stor uppståndelse vid visningen vid filmfestivalen i Göteborg. Regisserade Hjalmar Bergmans pjäs Swedenhielms som var SVT:s stora julsatsning 2003. Slog igenom med den självbiografiska tv-serien Familjen Babajou. Behärskar alla delar av filmskapandet: fotografi, manus, regi och klippning.
Med utsikt från Filmhuset kommer jag avlägga en personlig reseskildring genom mitt liv med filmen som mål, medel och mening. Det kommer att innehålla berättelser om hur jag jagade Francis Ford Coppola utanför en strippklubb i San Fransisco, om mitt möte med Steven Spielberg och om att vägra bli en svensk Spike Lee. I grunden handlar det om när jag fick tillbaka min tro på att film kunde rädda världen.
Musiken i sommarprogrammet
Recensioner av Baker Karim som sommarpratare 2014:
HD – HELSINGBORGS DAGBLAD
Knappt har radiopubliken hämtat sig från Athena Farrokhzads politisk-poetiska bomb i måndags, så blir det mer antirasism. Filmaren och filmkonsulenten Baker Karim använder sin programtid till att berätta om ett politiskt och konstnärligt uppvaknande. Han skapade nyligen debatt när han föreslog ett mångfaldstest för svensk film, och på sätt och vis fungerar programmet som argument.
http://hd.se/kultur/2014/07/23/malin-krutmeijer-baker-karim/
gp – göteborgs posten
Regissören Baker Karim planterar frön till diskussioner om film och schabloner. Sommarprogrammet kräver koncentrerad lyssning. Baker Karim, 40, startar i “maktens korridorer” på Filmhuset. Han använder karikatyrer för att skildra en av grundkonflikterna i filmvärlden: är film konst eller kommers?
Regissören driver sedan teser och teorier, så tajt paketerat att det kräver en andra lyssning för att ta in allt som sägs. Efter sina resonemang vänder han sig till lyssnaren, som för att påbörja en diskussion. “Vad tror ni om det?” http://www.gp.se/kulturnoje/1.2437164-sommar-i-p1-23-7-baker-karim
svenska dagbladet
Fokus: Karim berättar om sin tid som opublicerad manusförfattare i Hollywood, om sökandet efter den amerikanska drömmen och det omvälvande mötet på fyllan med Francis Ford Coppola, som fick Baker att intressera sig för svensk film. Han talar om det svåra i att bestämma vad som är kvalitet inom film och frågar sig om konsten ska underordnas “kulturelitens godtycke” eller “marknadens principer” – men finns det verkligen bara dessa två alternativ, frågar jag mig. Han berättar också om sin splittrade uppväxt med en mamma som lät barnen bo ensamma i ett finare kvarter för att de skulle få en bra utbildning medan hon själv arbetade på annan ort. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=26