Modedesigner, konstnär
Modeesignern och konstnären Bea Szenfeld lät sitt Sommarprogram handla om mode och konst. Men hon började med uppväxten i Polen och hur det var att leva med hotet av en sovjetisk invasion, när frihetlängtan började få fäste. Krigstillståndet begränsade allt:
Alla butiker såg ut som möbelaffärer, rader med tomma hyllor och butiksbiträden som hopplöst rullade axlar och ögon. Ingen visste när eller om det skulle komma någon mat eller toapapper.
Bea Szenfeld designade kläder som Lady Gaga bar i en musikvideo i våras. Kläderna var av vitt papper och ingick i vårkollektionen Haute Papier.
Lyssna på programmet
Om Bea Szenfeld
Designade kläder som Lady Gaga bar i en musikvideo i våras. Kläderna var av vitt papper och ingick i vårkollektionen Haute Papier. Gick ut Beckmans Designhögskola 2002. Deltog året efter i designerdokusåpan Fashion House på TV3. Vann tävlingen i konkurrens med andra lovande designers och kammade hem priset: Praktik hos Stella McCartney. Har ställt ut på Kulturen i Lund, Liljevalchs och Röhsska museet.
Jag vet inte vad jag kommer prata om… men vet vad jag absolut inte kommer prata om och det är trender och träning.
Musiken i sommarprogrammet
Recensioner av Bea Szenfeld som sommarpratare 2014:
HD – HELSINGBORGS DAGBLAD
Har man sett en Bea Szenfeld-kreation glömmer man den inte. Modedesignerns elefanttoppar och gränslösa blandningar mellan teddybjörnar, maskeradkostymer och tvångströjor är lika smarta som lekfulla.
Hennes ”Sommar” är likadant. Om än på ett lite mer lågmält sätt. På ytan är det ett ganska typiskt program, med en kronologisk struktur där Szenfeld börjar i barndomens Polen, fortsätter över en alienerad tonårstid och ett 90-tal av utbildning och självhittande, för att landa i vad hon gör nu, det framgångsrika, uppmärksammade designerarbetet som är skälet till att hon får göra programmet. http://hd.se/kultur/2014/08/07/mattias-dahlstrom-bea-szenfeld/
gp – göteborgs posten
Modedesignern och konstnären Bea Szenfeld hade förannonserat att hon inte riktigt visste vad hon skulle tala om, bara vad hon inte tänkte tala om – trender och träning. Tack. Som den cellulosapartisan jag är (gillar böcker av papper) var jag förstås särskilt nyfiken på hennes papperskläder (Haute Papier).
Fast Szenfeld visste mycket väl vad hon skulle tala om – alltså sig själv, vilket utmynnade i en sorts bubblande miniroman om livets stora röra. Från uppväxten i Polen till Beckmans i Stockholm. Ur detta växte ett jag fram som en teaterskapelse som skulle få vilken gisten socialpsykolog som helst att bryta samman. http://www.gp.se/kulturnoje/1.2451535-sommar-i-p1-7-8-bea-szenfeld’
svenska dagbladet
Fokus: En självbiografisk, egensinnig och självutlämnande berättelse. Den inleds med en tumultartad scen på sjukhus: ”Bea om du ska komma härifrån måste du skärpa dig”, säger någon. Vi anar ett sammanbrott medan ”månen lyser som en avbiten nagel”. Tillsammans går så vi ner med hennes mormor till kolkällaren i ett resursfattigt Polen försatt i undantagstillstånd år 1981. Ur mögliga valv går flytten till svensk provins där mötet med techno, Andy Warhol och Madonna framkallar ett estetiskt uppvaknande. Vi passerar tiden på trendängsliga Beckmans modelinje och första framgångar. Med klar blick för modets mekanismer och den kreativa näringskedjan från sytant till kändis redogörs osentimentalt för varför Bea Szenfeld hellre jobbar konstnärligt än med stora kollektioner. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=11