Scenograf, kostymtecknare och keramiker
Gunilla Palmstierna-Weiss Sommarprogram tog avstamp i hennes arv, hur hon föddes på ett Schweiziskt BB och blev uppfostrad av en svensk barnsköterska – för det var så det gick till på den tiden.
Gunilla och hennes familj tvingades att fly genom Europa genom det turbulenta 30- och 40-talet då de var judiska. I krigets slutfas tog de sig till Sverige och Malmö.
Väl 17 år, berättar Gunilla, spatserade hon in på Konstfack för att lära sig – mycket. Under åren spenderade hon mer och mer tid på scenografi – för henne ”en kombination av konst, konsthantverk, materialkännedom, teknik, konst- och teatervetenskaplig kunskap samt en nödvändig litterär insikt.”
Lyssna på programmet
Om Gunilla Palmstierna-Weiss
Internationell stjärna som scenograf och kostymtecknare. Gav förra året ut sina memoarer Minnets spelplats. Började som keramiker och studerade vid Konstfackskolan i Stockholm, Rietveldtacademien i Amsterdam och Arts décoratif i Paris. Har gjort scenografi åt Peter Brook på Royal Shakespeare Company, på Götz Friedrich operafestivaler i Holland och åt Ingmar Bergman på Dramaten, i Salzburg och i München. Fick en Tony för kostymerna till Mordet på Marat som sattes upp på Broadway i New York. Hennes keramiska väggkonstverk smyckar många offentliga platser i Sverige.
Recensioner av Gunilla Palmstierna-Weiss som sommarpratare 2014:
HD – HELSINGBORGS DAGBLAD
Vi lever för närvarande i ett kulturklimat med en kulturpolitik som betraktar kulturen som något vid sidan om. Som ett ytligt fenomen, enbart till lyst för en liten elitär grupp eller som en slags lättviktig underhållning. Att sluta eller minimera satsningen på kultur är som att sluta satsa på framsteg, forskning och även sitt kulturella arv. http://hd.se/kultur/2014/08/01/snirklig-berattelse-om-en-sargad/
gp – göteborgs posten
Det var en ära att få lyssna på Gunilla Palmstierna-Weiss brokiga liv.
I våras gav scenografen Gunilla Palmstierna-Weiss gav ut sina memoarer Minnets spelplats och här på sidan skrev Tomas Forser att de är som ett universitet av kunskaper, som en teaterhistoria och vägvisare för oss som vill veta mer om konst och vetande i Europa efter andra världskriget.
När hon nu 86 år gammal berättar om sitt liv i Sommar kan nog få konkurrera med hennes livsberättelse. I goda stycken är det som en roman som drar samman livslinjer genom Europa som hemorter, härkomster, klasstillhörigheter, kvinnoliv. http://www.gp.se/kulturnoje/1.2445529-sommar-i-p1-1-8-gunilla-palmstierna-weiss
svenska dagbladet
Fokus: Gunilla Palmstierna-Weiss har under sina år som verksam scenograf befunnit sig i centrum av den svenska scenkonsten. I år publicerades hennes biografi, ”Minnenas spelplats”, och sommarpratet blir också en biografisk genomgång av ett liv präglat av konsten, med politiken ständigt närvarande. Kulturen som motstånd mot nazism och förtryck går som en röd tråd genom Palmstierna-Weiss sommarprat – intressant berättar hon om scenografin till maken Peter Weiss Auschwitz-drama ”Rannsakningen”, som i Sverige sattes upp av Ingmar Bergman. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=17