Etikettarkiv: författare

28 juli 2014 – Anna von Bayern 3/5 (1)

Rösta och ge ditt omdöme.

Journalist, författare, prinsessa

Det förflutna är inte dött, det är inte ens förflutet”, sa William Faulkner. Om ett liv mellan Sverige och Tyskland, mellan tradition och emancipation, vill jag berätta. Välkommen till mitt program om du vill veta varför det är så nyttigt att polarisera och du aldrig ska lita på någon som tror sig veta sanningen.

 

Lyssna på programmet

Om Anna von Bayern

Är politisk korrespondent för Europas största tidning Bild am Sonntag. Författare av två bästsäljande biografier om tyska politiker. Läste statskunskap på Stanford. Har gått ett år på internatskolan Lundsberg. Härstammar från en månghundraårig ätt, döptes till Anna-Natascha, prinsessa av Sayn-Wittgenstein-Berleburg. Ingift i det före detta bayerska kungahuset.

Musiken i sommarprogrammet

Recensioner av Anna von Bayern som sommarpratare 2014

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

Jag hade en kollega på Sveriges Radio som brukade säga att om du kan sitta några timmar tillsammans med en person i en bil utan att det blir tråkigt eller på andra sätt obekvämt, ja då har du hittat en habil radiomedarbetare. Anna von Bayerns sommarprogram påminner om en gymnasieelevs redovisning i historia där till och med läraren slumrar till. Ni vet, någon står framför en grupp människor och försöker ge en komprimerad version av 1900-talets tyska historia på nittio minuter. http://hd.se/kultur/2014/07/29/muntorrhet-som-hors-genom-radion/

gp – göteborgs posten

I sitt sommarprogram bjuder Anna von Bayern på högtravande historielektioner i monoton ton. Vissa intressanta trådar försummas av framtoningen. Författaren, journalisten och prinsessan Anna von Bayerns programinnehåll försummas av krystade formuleringar och för många ord i för snabbt tempo. Den monotona tonen och ”läsa från pappret”-känslan gör det svårt att hålla intresset uppe. Mellan historielektionerna blir hon personlig i berättelser som den om hennes föräldrars bakgrunder, men det fastnar inte. http://www.gp.se/kulturnoje/1.2441105-sommar-i-p1-28-7-anna-von-bayern

svenska dagbladet

Fokus: På hundraårsdagen av första världskrigets utbrott har Sveriges Radio valt en journalist och statsvetare vars släktband är tätt sammanflätade med den europeiska nittonhundratalshistorien. Anna von Bayern, bördig av ätten Sayn-Wittgenstein-Berlenburg och ingift i det historiska bayerska kungahuset, är utbildad i statsvetenskap vid Stanford och till yrket korrespondent för Bild am Sonntag. Hennes sommarprogram är en historielektion ur ett bayerskt perspektiv, där släktkrönikan vävs samman med det förra århundradets stora omvälvningar. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=21

27 juli 2014 – Åsa Larsson 3/5 (1)

Rösta och ge ditt omdöme.

Författare, jurist

Åsa Larssons Sommarprogram är två berättelser i en: det är författarinnan som är på PR-turné i Paris, och om familjen i Tornedalen – familjen, vars mormor började arbeta som piga då hon var tolv och gifte sig lastgammal – 27 år. En historia om att tappa sin egen berättelse, att man måste skämmas både för sitt språk och sitt arv – tornedalsfinskan och mormors och morfars nybyggarkunskap.

Det är även en historia om att hitta tillbaka till Gud och hur Bibeln är underbar inspiration för vilken deckarförfattare som helst. Hon ger även sitt eget svar på varför det svenska deckarundret existerar: för att det finns så många bra deckare för ungdomar – och konstaterar att då alla som läste Harry Potter Som barn kommer att börja skriva ”härlig vuxenfantasy”.

Lyssna på programmet

Om Åsa Larsson

En av våra mest populära deckarförfattare. Debuterade 2003 med kriminalromanen Solstorm och har skrivit fem kritikerhyllade böcker i serien om Rebecka Martinsson. Flerfaldig vinnare av Svenska deckarakademiens pris. Blir i höst även barnboksförfattare med nya spänningsserien PAX. Gjorde nyligen sällskap med Karin Alvtegen i SVT:s serie Två på resa. Har sålt över en miljon böcker i Sverige. Jobbade tidigare som skattejurist – precis som sin romanfigur.

Åsa Larsson har varit Sommarvärd 2006.

Musiken i sommarprogrammet

Recensioner av Åsa Larsson som sommarpratare 2014:

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

Varje deckare har en gåta och i Åsa Larssons sommarprat lyder den utan att uttalas: Varför är svenska deckarförfattare så populära hemma och utomlands?

Hon, en av våra bästa deckarförfattare, börjar sitt långa svar med att ta med oss på bokturnén hon gjorde i våras i Paris där hon får höra tusen pyntiga saker om sig. På det följer ett saxsolo som lyfter mot himlen. http://hd.se/kultur/2014/07/27/stig-hansen-och-133-asa-larsson/

gp – göteborgs posten

När Åsa Larsson talar om sin egen uppväxt och släkt, växlar tilltalet till mer jordnära och direkt, skriver Lisa Ahlqvist. Blandningen är vad man kan kalla pikant. För när deckarförfattaren Åsa Larsson börjar tala, låter det som om en Snorkfröken med Sara Lidmansk diktion sluppit in i radiostudion. Larsson sätter stilen genom att peka ut sig själv som ”författarinnan”, hon som svansar framför spegeln innan pr-resa till Paris, men samtidigt har sina djurlika ”delpersonligheter” som vill stanna hemma under sängen. Motvilligt följer krypen ändå med, gömda i författarinnans klänning. Och i Larssons möten med exempelvis ”nätta fröken” från förlaget och besökare på en bokmässa, får de inneboende knytten symbolisera kamp med dåligt självförtroende och ängslan för att förhäva sig. http://www.gp.se/kulturnoje/1.2440553-sommar-i-p1-27-7-asa-larsson

svenska dagbladet

Fokus: Åsa Larsson berättar om uppväxten, sitt Tornedalska arv, sina dubbla känslor inför författarrollen och om att försöka leva upp till deckardrottningstiteln.

Höjdpunkten: Hennes reflektioner om de olika roller hon försöker sammanfoga, om uppväxten och skillnaderna mellan den egna generationens livsvillkor och mormoderns, är angelägna och finstämda. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=22

20 juli 2014 – Monika Ahlberg 3/5 (1)

Rösta och ge ditt omdöme.

Kock, författare, dansare

Kocken och författarinnan Monika Ahlberg berättade om vägen till bokkontrakten och om hur det är att driva café. Hon berättade om turerna på Theilska Galleriet, där hon driver café. Det blev en annorlunda start för Monika Ahlberg, som tidigare gjort succé på Rosendahls trädgård. Men på Thielska var det karusell.

Jag hade väl aldrig kunnat drömma om hur fortsättningen skulle bli! Det uppstod bråk av all de slag. Sveriges kultursidor i våra främsta tidningar ältade bråken som uppstått på Thielska Galleriet. Människor visade sig från sin allra sämsta sida och mitt i allt det där hamnade jag!

Lyssna på sommarprogrammet

Om Monika Ahlberg

Självlärd kock som skapade en ny trend för kokböcker med sin första bok om Rosendals trädgårdskafé som hon tidigare ansvarade för. Har hittills gett ut 19 kokböcker. Kakor: små och mjuka kommer ut i år. Programledare för Monikas mat i TV4. Prisbelönad bland annat med guldmedaljen i World Gourmand Cook Book Awards 2008 i klassen ”Best television celebrity chefs cook-book in the world” och Årets måltidslitteratur 2013. Utbildad dansare, driver idag kafét på Thielska Galleriet i Stockholm.

Jag befinner mig mitt i livet vill jag tro. Jag känner mig fortfarande hungrig men blir aldrig mätt! Mitt program kommer att handla om vad som matat mig på vägen: mina möten, mina val, min rädsla och min drivkraft och hur det kan vara att lämna en älskad plats och börja om. Det blir både kärlek, humor och sorg och kanske får jag till och med plats med ett recept!

Musiken i programmet

Recensioner av Monika Ahlberg som sommarpratare 2014:

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

Hon berättade först om sina joggningsturer. Och därefter, minst sagt abrupt, övergick Monika Ahlberg till att tala om en klantig mammografiundersökning och skräcken för cancer. Tvära kast. Sedan återvänder hon i full fart till joggingspåret. Och – åter nytt kast – år 1994 slog hennes första kokbok ner som en bomb, sade hon.

Den skulle vara påkostad, tryckt på bästa papper, fotografierna skulle tas av tuffa modefotografer. Hon ansåg det vara något nytt. Den första kom ut hos Hjalmarsons förlag. Sedan tog Piratförlaget – Ann-Marie Skarps och Jan Guillous förlag – över utgivning och en kok- och kakböckernas söta och frasiga framgångssaga tog sin början. Ahlbergs lovsång till Skarp instämmer jag mer än gärna i. http://hd.se/kultur/2014/07/20/alltid-mer-glattig-glasyr-an-djup/

gp – göteborgs posten

Den okrönta kakdrottningen bjuder på en guidad joggingtur i sitt sommarprat.
Som sylten i rulltårtan. En grusknastrig löprunda i Marstrand ligger prydligt inbakad i Monika Ahlbergs Sommar, och får symbolisera den fina barndomsplats som allt annat gott i livet förutsätter. Naturligtvis uppnås inga lyckade resultat utan ansträngning. Med fast stämma och förhoppningsfull framåtblick, berättar den okrönta kakdrottningen Ahlberg om hur hon tjatade sig till utgivningen av den första, banbrytande kokboken, har övervunnit sin död-i-cancerskräck och nu gläds åt en färsk förälskelse. http://www.gp.se/kulturnoje/1.2434558-sommar-i-p1-20-7-monika-ahlberg

svenska dagbladet

Med tanke på det rådande matintresset med tv-program, böcker och bloggar är det egentligen märkligt att Sveriges Radio bara valt en som kan kallas matperson av sommarens alla värdar.

Förväntningarna är således höga. Monika Ahlberg är en ikon bland kokboksförfattare sedan hon 1994 kom ut med boken Rosendals trädgårdscafé som förändrade kokboksutgivningen i Sverige för alltid. Hon visade att man kunde presentera mat och recept på ett nytt sätt, att mat var vacker och att man med en kokbok kan berätta en historia. Men detta snuddar hon bara vid. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=29

18 juli 2014 – Martina Montelius 3/5 (1)

Rösta och ge ditt omdöme.

Författare, dramatiker, teaterchef

I sitt direktsända Sommarprogram berättade dramatikern och författaren Martina Montelius om anonyma försändelser som hon fått. Det senaste hon fick anonymt var en bok. Hon talade sig också varm för det hon kallade kulturtanter.

Ni vet att kulturtanterna, Sveriges kanske främsta rebelliska folkrörelse, kan ha vilken ålder och vilket kön som helst. Det enda som krävs för att erövra det mycket stolta epitetet “kulturtant” är att man passionerat älskar litteratur, teater, bildkonst, musik och sådant.

Lyssna på sommarprogrammet

Om Martina Montelius

Hyllad för sin debutroman Främlingsleguanen som kom ut 2013. Jobbat på Dramaten och Teater Plaza. Första pjäsen hette Usch, nu blev jag lite mulen och sattes upp på Teater Plaza. Har skrivit drygt dussinet pjäser sedan dess. Tog över det konstnärliga ledarskapet på Teater Brunnsgatan Fyra efter sin mor, Kristina Lugn 2011. Tävlade 2013 i På Spåret med Dominika Peczynski och startade nyligen en podd med Gunilla Brodrej. Har bekänt besatthet av Pernilla Wahlgren.

I hela mitt liv har jag varit rädd för fel saker. Jag är rädd för att handla pinsamma saker i affären, men inte för att sjunga a cappella på skånska inför publik. Jag är rädd för tunnelbanan, men inte för att gå långa promenader i glesbefolkade trakter mitt i natten. Mitt Sommarprogram kommer bland annat att handla om hemliga fantasier, att rymma från bollspel och en död gädda.

Musiken i programmet

Recensioner av Martina Montelius som sommarpratare 2014

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

Kanske är det nerverna som spökar – att sända direkt är modigt – men stundtals låter Martina Montelius som en ostrukturerad Annika Lantz. Särskilt i början av programmet, då hon pratar för mycket om vad hon ska göra ”alldeles strax”, och om det faktum att hon gör ett sommarprogram.

Montelius är annars fantasifull och lagom vanvördig när hon sätter den sidan till. Hon är författare, teaterdirektör, regissör och dramatiker, men eftersom jag inte bor i Stockholm har jag inte sett hennes pjäser. Däremot läser jag henne på Expressens kultursida och har lyssnat på podradion hon gör på deras webb ihop med Gunilla Brodrej – och kvinnan kan vara rolig. http://hd.se/kultur/2014/07/18/malin-krutmeijer-martina-montelius/

gp – göteborgs posten

Martina Montelius kittlas av direktsändningen. I sitt spontana sommarprogram pratar hon om Rappakalja, gräddnougat och den ”fina” litteraturen. Dramatikern, författaren och teaterchefen Martina Montelius leker sig fram i sitt direktsända sommarprogram. Det är befriande spretigt.

Till en början presenterar hon sitt överlevnadskit i studion: gräddnougat, lemonad och en hög med böcker. Hon deklarerar sin kärlek till sällskapsspelet Rappakalja, inte bara spelreglerna men också ordet. Martina Montelius ser det som ett öppet, levande, fräsande, spottande språkfält och leker med ordet brakiopod. http://www.gp.se/kulturnoje/1.2433450-sommar-i-p1-18-7-martina-montelius

svenska dagbladet

Fokus: Martina Montelius program är roligt och poetiskt och handlar bland annat om hemliga försändelser som gör en besviken, den hudnära närvaron i bastun, blötdjur, Gunnar Ekelöf, betydelsemättad rappakalja, Skogaholmslimpan, guldnougat, att utelämna ordet jag när man pratar och att rymma från bollsporter. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=31

17 augusti 2014 – Mustafa Can 4/5 (2)

Rösta och ge ditt omdöme.

Journalist, författare

Mustafa Cans tredje Sommarprogram är en berättelse om ett gammalt Sverige, en berättelse om fyra personer i Västerbottens inland som tillhör, som Mustafa själv säger ”den sista generationen som gick från myr och dike till räls och välfärd”. Det är fyra historier om drömmar och öden, om hur flottaren Bengt var tillfreds med sitt liv och i efterhand frågar sig själv varför han inte drömde och längtade till något annat.

Det är en historia om kärleken, och att ge upp den, såsom för torparsonen Hans Henry Napoleon Eriksson som berättar om hjärtesorgen då han lämnade sin första kärlek för att se världen och skaffa sig kunskap. Mustafa berättar om mötet med Margit, som 10-åring blev piga för första gången, och hur hon berättar, trots att hon tycker inte att hon har nåt intressant och berätta. Och om Gerda, vars man, rävfarmaren Fridolf, dog ifrån henne 1977.

Lyssna på programmet

Om Mustafa Can

Publicerade nyligen en text om sin far som fick stor uppmärksamhet. Fick Stora journalistpriset 2002. Sedan dubbelt prisbelönad för sitt uppmärksammade Sommarprogram 2003 som handlade om modern. Programmet fick Stora radiopriset och etermedias Ikarospris. Dessutom ledde programmet till den första romanen, som utkom 2006 och handlade om modern: Tätt intill dagarna. Andra Sommarprogrammet sändes 2005 och handlade om fadern. Har dessutom fått Publicistklubbens Guldpennan och Sveriges Essäfondspris. Har skrivit för Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och skriver numera också för stora norska tidningar.

Jag ska presentera en väv av berättelser. Det ska handla om människor jag vill att du ska möta. Det blir en litterär resa – om jag lyckas leva upp till mina ambitioner.

Mustafa Can har varit Sommarvärd 2003 och 2005.

Musiken i sommarprogrammet

Recensioner av Mustafa Can som sommarpratare 2014:

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

Hedersuppdraget att avsluta säsongens Sommar hade i år, klokt nog, gått till författaren Mustafa Can. Han berättade om Hans Henry Napoleon Eriksson, snart hundra år gammal, en fattig torparson som talade om en tid av umbärande och förtryck som ingen annars gärna vill minnas.

Fattigdomen, slitet, halvsvälten – Henrys många minnen är inte vackra eller nostalgiskt skimrande. Sill och potatis, soppa på ekorre, en bit fläsk. Tolv personer bodde i en trång stuga, och från det han var elva år fick han om somrarna arbeta som vallpojke. http://hd.se/kultur/2014/08/17/crister-enander-mustafa-can/

svenska dagbladet

Can har två sommarprat bakom sig, tillägnat de båda föräldrarna, och mottog Stora Radiopriset för sin debut från 2003. I sitt tredje sommarprat fokuserar Can på fyra (fiktiva?) gestalter, Henry, Gerda, Bengt och Margit, en skara som – förutom att de lever i Västerbotten – endast tycks sammanbindas av att de ”inte är kända för någonting alls” och ”tillhör den sista generationen som gick från myr och dike till räls och välfärd”.
Det är ett ambitiöst upplägg som gör anspråk på både demokratiska och litterära värden; Can tycks vilja sträva bortom sommarpratens framgångssagor och belysa det liv som pågår där bortom, i all stillhet. Genom att sammanbinda fyra berättelser om strävsamhet, plikt och godmodighet ansluter Mustafa Can till 1900-talets arbetarnarrativ. Det är ett sympatiskt ärende, som tyvärr inte lyckas fullt ut. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=1

14 juli 2014 – Therése Söderlind 3/5 (1)

Rösta och ge ditt omdöme.

Författare

I sitt Sommarprogram berättade författaren Therése Söderlind om sitt författarskap och om allt hon insett med åren.

– Som författare gör man det hela tiden. Man är otrogen. Man sviker sina barn. Man bekantar sig med människor som andra undviker. Just de kan man umgås med utöver det vanliga, de – tillbringar man månader och kanske år med.

Hon berättade om svårigheterna med sina böcker – den ”svåra andraboken” som, så småningom, fick hon veta, inte var alls lika besvärlig som den ”svåra fjärdeboken”.

Lyssna på programmet

Om Thérese Söderlind

Vann Norrlands litteraturpris 2011 för debuten Norrlands svårmod. Gestaltade Norrland så starkt att även kritiker som aldrig satt sin fot där sa sig kunna känna doften av gran och mossa och höra älgens bröl. Senaste boken Vägen mot Bålberget kom 2013 och utspelar sig också i Ångermanland, men under häxprocessernas tid på 1670-talet. Har en fil. mag. i litterärt skapande från Lunds universitet. Har tidigare arbetat som programmerare, safariguide, biståndsarbetare, ekonom och IT-konsult och levt delar av sitt liv utomlands, vid randen av Kalahariöknen och i Vietnam.

Musiken i programmet

Recensioner av Thérese Söderlind som sommarpratare 2014:

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

Sommar är alltsomoftast ett forum för bekännelser och Therése Söderlind går ut hårt redan i inledningsmeningarna. Hon har varit närmast notoriskt otrogen under sitt vuxna liv, slänger hon ur sig, och hon är möjligtvis skyldig till ett par människors död – ”hur lever man med det?” Nu visar sig det där mest vara ett författargrepp och ett effektivt sätt att haffa lyssnaren. Hennes program ska ägnas åt sanningen, deklarerar hon, men det handlar snarare om sanningens undanglidande karaktär och om fiktionen som utforskning av människans mörkaste sidor. http://hd.se/kultur/2014/07/14/ann-lingebrandt-therese-soderlind/

gp – göteborgs posten

Therése Söderlind är tillbaka på Bålberget och jämför 1600-talets häxjakt med dagens näthat. Hon pratar om häxorna. De som hösten 1674 rannsakades och dömdes till döden. De som inte hade några efternamn men som i rättegångsprotokollet står omnämnda med sina dopnamn: Britta, Sara, Elisabeth … de som kunde varit du och jag – om vi nu inte hade varit bödlarna. Eller angivarna. http://www.gp.se/kulturnoje/1.2429358-sommar-i-p1-14-7-therese-soderlind

svenska dagbladet

Fokus: Det är inte lätt att recensera ”Sommar i P1”, denna senmoderna hybrid mellan storvulet tal till nationen och hälsning till mamma. Men SR presenterar och visar upp pratarna som om de vore konstnärliga upphovspersoner, så vad ska man göra. Ofta är pratet så personligt att varje sågning vore oetisk. ”Sommar i P1” låter ofta lite som ett slags greatest hits av allt som sommarprataren insett genom åren, så även i detta fall. Söderlinds prat handlar om författarskapets villkor och möjligheten att gå in i en annan människas öde och leva hennes liv. Det kretsar kring att växa upp på 70-talet, om godhetens och ondskans gråskalor och landar i slutsatsen att barn förstår det mesta och ofta är mer klarsynta än vuxna. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=35

8 augusti 2014 – Bi Puranen 3/5 (1)

Rösta och ge ditt omdöme.

Samhällsforskare, författare

Forskaren och författaren Bi Puranen pratade om möjligheterna till en bättre värld i sitt Sommarprogram. Hon siktade in sig särskilt på förtrycket av kvinnor världen över. Men det var nära att allting gått om intet, för när hon var 21 år körde hennes bil ner i vattnet. Föraren, Börje, lyckas ta sig upp.

Nu står Börje på biltaket och ropar: Kom ut! Hoppa! Men jag får inte upp bältet och jag har det iskalla vattnet upp till axlarna. Jag blir alldeles stilla. Det blir tyst. Börje tar sig in i bilen igen, dyker ner och får loss bältet. Vettskrämd, iskall och chockad hoppar jag från biltaket mot stranden. Ett pensionärspar har stannat uppe på vägen och kommer med filtar. Jag bara skakar.

Den röda tråden i programmet är kunskap om våra värderingar, hur värderingar styr våra liv och handlingar. Exempel hämtas från tuberkulosens historia, kvinnors villkor i världen och fredsforskningen senaste rön. I sitt program berättar Bi Puranen också om sina erfarenheter av att arbeta med Sveriges största myndighet – Försvarsmakten.

Lyssna på programmet

Om Bi Puranen

Generalsekreterare för World Values Survey, världens mest omfattande medborgarundersökning. Skriver på en bok om tolerans och tabun utifrån dessa undersökningar. Docent i ekonomisk historia vid Stockholms universitet. Doktorerat om behandlingen av tuberkulos. Projektledare vid Institutet för framtidsstudier. Har varit chefredaktör för Nationalencyklopedin, programledare i SVT för Kvitt eller dubbelt, samt forskare vid Sophia Antipolis i Frankrike.

Musiken i sommarprogrammet

Recensioner av Bi Puranen som sommarpratare 2014:

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

Bi Puranen är författaren och samhällsforskaren som har så många erfarenheter på sitt CV att de är svårräknade. Hon har arbetat med en rad frågor inom framtidsforskning, hon har varit chefredaktör för Nationalencyklopedin och något i sammanhanget så udda som programledare för ”Kvitt eller dubbelt”.

Men trots att Puranens projekt spänner över en mängd områden, såväl ämnesmässiga som geografiska, löper utforskandet av mänskliga värderingar och dess mekanismer och konsekvenser som en röd tråd genom hennes yrkesliv. http://hd.se/kultur/2014/08/08/johanna-gredfors-ottesen-bi/

Gp – göteborgs posten

Det första som slår en är vilken duktig berättare Bi Puranen är. Samhällsforskaren och författaren må handskas med torra ämnen som statistik men hennes röst har en drivande och ofrånkomlig närvaro.
Det börjar med ett sönderbränt flygplan på en åker och ett blodigt barn som bärs på bår. Bi Puranen må vara generalsekreterare för World Values Survey (WVS), som alltså är världen mest omfattande medborgarundersökning, men det betyder inte att hon inte kan få siffror att dansa och förvandlas till bilder och historier som har hela världen som scen. http://www.gp.se/kulturnoje/1.2452513-sommar-i-p1-8-8-bi-puranen

svenska dagbladet

Fokus: Vilka värderingar har vi i Sverige? Vilken betydelse har de för hur vårt land har utvecklats? Övertrumfar våra värderingar rent av de pinsamt dåliga Pisaresultaten? Bi Puranen ger ingen tårdrypande självutlämnande historia om sig själv. Det här är inte den typen av sommarprogram. De personliga erfarenheterna är naturligtvis inte helt frånvarande – hon berör kort sin barndom (mest för att säga att hon inte ska berätta om den) och ger en mycket dramatisk återgivning av en bilolycka. Men det är när hon pratar om kunskap och värderingar som programmet blir verkligt intressant. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=10

8 juli 2014 – Kjell Westö 3/5 (1)

Rösta och ge ditt omdöme.

Författare

Den prisade finske författaren Kjell Westö blev nedsparkad för fyra år sedan, mitt under en inspelning av en dokumentär.

– Jag hann inte se något, plötsligt bara kände jag hur nånting träffade mig hårt i smalbenet och i följande ögonblick låg jag vågrätt i luften, för att bråkdelen av en sekund senare landa tungt på vänster sida. När jag låg där på den iskalla gatan och försökte förstå vad som hänt, insåg jag snabbt att jag hade blivit nersparkad bakifrån.

Om Kjell Westö

En av det svenskspråkiga Finlands främsta och mest uppskattade författare. Vann Sveriges Radios Romanpris i år för Hägring 38. Fick Finlandia-priset för romanen Där vi en gång gått som också filmats och visades i SVT förra året. Fick sitt genombrott med Drakarna över Helsingfors som ingår i en grupp fristående Helsingforsromaner. Studerade journalistik och litteratur i Helsingfors. Började med poesi, men övergick snabbt till att skriva noveller och romaner.

Musiken i Kjell Westös sommarprogram

Recensioner av Kjell Westö som sommarpratare 2014:

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

Det mest dramatiska liv kan bli rätt trist om det återges kronologiskt i 90 minuter. Finlandssvenske Kjell Westö väljer en bättre berättarväg: det enstaka nedslaget, den koncentrerade stunden. Så är han också en författare som vet hur man komponerar en historia, eller ja, flera stycken på en och samma gång: hans romaner brukar kännetecknas av rika persongallerier, långa tidsförlopp och ett myller av anekdoter. http://hd.se/kultur/2014/07/08/ann-lingebrandt-och-133-kjell/

GP – Göteborgs Posten

Som Marcel Proust vill författaren Kjell Westö hitta den stora berättelsen i de små detaljerna. Visst är det någonting alldeles särskilt med dessa svenskspråkiga finlandsförfattare. Världen verkar hända i och mot dem, inte tvärtom. Deras roll blir att stillsamt registrera den, för att sedan syna sina egna känslor till det som inträffar. http://www.gp.se/kulturnoje/1.2424252-sommar-i-p1-8-7-kjell-westo

Svenska Dagbladet

Fokus: När Kjell Westö fick erbjudande om att sommarprata hade han just läst en intervju med ”Heimat”-regissören Edgar Reitz, där denne påpekade att Marcel Prousts ”stora upptäckt var att vartenda ögonblick kunde bli början på en roman”. Inspirerad av detta berättar Westö på sitt lågmälda, lite melankoliska vis om några sådana ögonblick i sitt liv. Det är sommaren hos de småländska bönderna Hasse och Märta, uppväxten i Helsingfors förorter, samtalet med U2 i en husvagn i utkanten av en rockfestival och ett pinsamt möte med Sveriges kronprinsessa i det finländska presidentpalatset. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=41

6 juli 2014 – Lars Palmgren 2.5/5 (1)

Rösta och ge ditt omdöme.

Författare, journalist, utrikeskorrespondent

I ett tillbakablickande Sommarprogram berättade Sveriges Radios förre korrespondent Lars Palmgren om hur han, ofrivilligt, smugglade vapen åt gerilla i Sydamerika. Han hade följt med i en folkvagnsbuss från Nicaragua till El Salvador och när han, efter att kriget i El Salvador tagit slut, träffade en av männen som fått honom att följa med på bussen fick han veta:

– Den där folkvagnsbussen vi reste med, den hade dubbla golv. I själva verket hade vi smugglat vapen till gerillan. Jag hade använts som en slags täckmantel för att lura tullare och andra.

Han berättade också om våld och hot han utsatts för i sitt arbete som journalist.

Om Lars Palmgren

Lars Palmgren är nyligen pensionerad från att ha varit Sveriges Radios korrespondent i Sydamerika. Han mönstrade som nittonåring på M/S Chile till Buenos Aires. Sedan slutade han som matros, studerade historia och socialantropologi i Uppsala och Lund. Han skulle börja som biståndsarbetare i Chile när militärkuppen satte stopp för planerna. Startade Nyheter från Latinamerika 1975 och Flyttade till Latinamerika 1979. Han har varit korrespondent för radion sedan 1994 och tilldelades Sveriges Författarförbunds Radiopris 2010.

Musiken i Lars Palmgrens sommarprogram

Recensioner av Lars Palmgren som sommarpratare 2014:

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

Så skönt det är när Sommar, som ska vara något av det svenskaste som finns, helt och hållet handlar om en enorm kontinent på andra sidan jordklotet. Sveriges radios nyligen pensionerade, mångåriga Latinamerikakorrespondent Lars Palmgren berättar inte bara om sin väg till det nya hemlandet Chile. Han synliggör denna världsdel via ett pärlband av egna och andras dramatiska erfarenheter. Lite förvånad är jag över att den historiskt kunnige Palmgren inte berörde den smutsiga politiska bakgrunden till våldet, instabiliteten, korruptionen. http://hd.se/kultur/2014/07/06/diana-holmberg-lars-palmgren/

GP – Göteborgs Posten

SR:s korrespondent Lars Palmgren har god känsla för detaljer i sitt sommarprat.
Efter vigseln våldgästas kyrkan av en blöt, svart hund. Samma hund som förde samman paret. Lars Palmgren har god känsla för detaljerna, och det borde han ha, nu pensionerad efter nästan 20 år som Sveriges Radios korrespondent i Latinamerika. Berätta kan han också, men urvalet blir det si och så med. Kanske är det för frestande att dröja i det personliga när han äntligen får tillfälle? http://www.gp.se/kulturnoje/1.2422188-sommar-i-p1-6-7-lars-palmgren

Svenska Dagbladet

I 35 år bevakade Lars Palmgren Sydamerika, sedan 1990-talet för Sveriges Radio. När han berättar om detta liv i Sommar i P1 så är det på många sätt urbilden av korren som målas fram: ständigt på resa, där hemmet är en packad resväska. Han rör sig obehindrat mellan kontinentens länder och skeenden. I korta knivskarpa berättelser får vi lära känna människorna och följa i hans fotspår, bland annat i en historia om en ficktjuv som du sent kommer att glömma. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=43

3 augusti 2014 – Bea Uusma 4/5 (11)

Rösta och ge ditt omdöme.

Författare, illustratör, läkare

En mängd mysterier gäckade både lyssnaren och Bea Uusma i hennes Sommarprogram. Hon berättade om kylan, havet, och de mysterier som finns i djupen: som ”världens ensammaste ljud” som hon spelade upp – valen som sjunger på en frekvens som ingen annan val kan höra.

Men mest av allt är det en historia om hennes egen jakt på svaren i Andrée-expeditionen, där tre svenskar 1897 skulle nå – eller i alla fall passera – Nordpolen i vätgasballong. Expeditionen misslyckades fatalt och de dog på Vitön – en öde ö mitt i Ishavet, trots att de borde ha klarat vintern; de hade nog med mat, kläder och värme? Men likväl dog dom. Varför?

Lyssna på programmet

Om Bea Uusma

Belönades i höstas med Augustpriset för Expeditionen. Min kärlekshistoria. Den tidigare boken Astronauten som inte fick landa används i skolundervisningen bland annat i USA och sattes upp som pjäs vid Göteborgs stadsteater. Är utbildad vid Karolinska institutet, Konstfack och School of Visual Arts i New York. Arbetar som läkare på Karolinska sjukhuset i Stockholm.

I femton år har jag försökt komma fram till en öde ö i Norra ishavet, trots att jag egentligen hatar att frysa. Jag ska berätta om när jag äntligen lyckades. Om paniken man får när man har råkat äta lera från Nordpolens havsbotten och inser att den kanske är full av bakterier, tidigare okända för mänskligheten. Dessutom ska jag spela ljuden från havsdjupen, som ingen kan förklara varifrån de kommer.

Bea Uusma har tidigare varit Sommarvärd 1998.

Recensioner av Bea Uusma som sommarpratare 2014:

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

I anslaget till sitt Sommar ställer sig Bea Uusma barfota på den arktiska packisen. Det är minus femton grader i luften. Hon hoppar i en vak, inte för att svalka sig utan för att utsätta sig. Hon vill försöka leva sig in i Andrée-polarfararnas umbäranden. Bea Uusma fick välförtjänt Augustpriset i höstas för sin Expeditionen. Min kärlekshistoria, som utforskar världens mest misslyckade expedition. Hon vill lösa gåtan vad de tre Andrée-svenskarna dog av. http://hd.se/kultur/2014/08/03/berattar-med-hetta-och-bister-kyla/

gp – göteborgs posten

Författaren och läkaren Bea Uusma är fascinerad av män i luftfarkoster. I sitt sommarprogram berättar hon detaljrikt om en fatal polarexpedition till Nordpolen.
Vad får en människa att ge upp sin bekvämlighet, och göra henne närmast besatt av upptäckarlusta? För författaren och läkaren Bea Uusma handlar det uppenbarligen om män i luftfarkoster. I boken Astronauten som inte fick landa skriver Uusama om Michael Collins, som fick åka till månen men ändå aldrig sätta sin fot på den. http://www.gp.se/kulturnoje/1.2447471-sommar-i-p1-3-8-bea-uusma

svenska dagbladet

Vi hamnar mitt i minus 15 graders kyla, på Nordpolen. Att lyssna på Bea Uusmas sommarprat ger välbehövlig svalka i den ovanligt heta svenska sommaren. Liksom den Augustbelönade ”Expeditionen. Min kärlekshistoria” är det kring Andrée-expeditionen som allt kretsar. Uusmas kartläggning av Andrée och de andra polarutforskarnas besatthet har till lika stor del varit en kartläggning av den egna besattheten. I radioprogrammet är det den senare som får dominera med reflektioner kring vad som händer i hjärnan när man blir besatt av något, hur omgivningen reagerar på att man har ett nordpolsrum i lägenheten och vad (om något) som skulle kunna få Uusma att släppa sin forskning om expeditionen. http://www.svd.se/kultur/sommar-i-p1-2014_3680862.svd?sidan=15

29 juni 2014 – Fredrik Wikingsson 4.09/5 (11)

Rösta och ge ditt omdöme.

Journalist och programledare

”Det är därför man ska hänga med gamlingar”

Journalisten och programledaren Fredrik Wikingsson spelade in sitt andra Sommarprogram på sin farmors äldreboende i Trollhättan den dag hon fyllde 90 år. I sitt program, en eskapad av anekdoter, berättade Wikingsson om magnetiska människor, myter om porrfilmer på VHS och bjöd på en hyllning till gamla personer.

Programmet blev en historia som sträckte sig från sekelskiftets Paris där premiärpubliken chockades av Stravinskijs Våroffer, via 50-talets Finspång där Frank Sinatra gjorde ett misslyckat framträdande till det som skulle komma att bli Fredrik Wikingssons egna ”Finspång”.

Om Fredrik Wikingsson

En av Kanal 5:s största profiler. Har gjort en lång rad publiksuccéer som Får vi följa med?, 100 Höjdare och La Bamba.. Driver en av Sveriges mest framgångrika podcasts ihop med långvarige parhästen Filip Hammar. Slog igenom med humorprogrammet Ursäkta röran! som innehöll flera kontroversiella inslag. Skrev bok om 80-talet, Två nötcreme och en moviebox, och så småningom en roman, Tårtgeneralen, även den tillsammans med Filip Hammar. Har gått på Journalisthögskolan. Var veckans babe i Expressen 2006.

Musiken i Fredrik Wikingssons sommarprogram

Recensioner av Fredrik Wikingsson som sommarpratare 2014:

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

Jag trodde aldrig att det skulle ske. Fredrik Wikingsson får mig att gråta. Efter att han i teveprogrammet ”Hundra höjdare”, enligt mig, gjort sig rolig på andras bekostnad har jag haft svårt att ta karln på allvar. Hur festlig han än må vara.

I sitt sommarprat är Fredrik Wikingsson inte särskilt rolig. Han är fin. Farmor Kerstin fyller 90 och det är kalas på äldreboendet i Trollhättan. Kaffekopparna klirrar medan barnbarnet håller en och en halv timmes långt anförande till jubilaren, ett hyllningstal som inleds med att den firande skaran tillsammans sjunger med i Tommy Bergs Orkesters tolkning av ”Min soldat”. Läs hela recensionen

GP – Göteborgs Posten

Fredrik Wikingsson utan Filip Hammar – går det ens? Duon har gjort tv, böcker, till och med sommarpratat ihop. Kanske är det därför Wikingsson inte gör sitt Sommar ensam, utan på ett äldreboende i Trollhättan.

Farmor Kerstin fyller 90 år, det serveras prinsesstårta och runt bordet finns också sex av hennes medboende. För Fredrik gillar äldre, och Kerstin har berättat för honom att det ofta inte händer så mycket i en gammal människas liv. Ibland är det svårt att veta om han är ironisk eller ärlig. Läs hela recensionen

Svenska Dagbladet

Fredrik Wikingssons andra Sommar sänds från hans farmor Kerstins 90-årskalas på ett äldreberoende i Trollhättan.

Sommarvärden förklarar genast att skälet är hans nästintill onyanserade kärlek till gamla människor. I synnerhet till farmor som på plats får en tårögt tacksam hyllning. Det är ett väldans filipochfredrikskt grepp. Läs hela recensionen

28 juni 2014 – Ingalill Mosander 3/5 (1)

Rösta och ge ditt omdöme.

Journalist och författare

Journalisten Ingalill Mosander inledde sitt Sommarprogram med att berätta om när hon och maken befann sig mitt i det skräckfyllda kaoset på lyxkryssaren Costa Concordia, som gick på grund utanför Italien 2012.

Det känns som jag är med i en skräckfilm, sa hon i programmet. Och fortsatte med att beskriva hur hon hanterade händelsen genom att gå in i sin journalistroll. När livbåten hon och maken kommit ned i, väl kom iland kastade hon sig på telefonen för att rapportera om det hela till nattchefen på Aftonbladet, en tidning som hon arbetat på sedan 1979.

Om Ingalill Mosander

Ingalill Mosander är journalist och författare, hon debuterar som Sommarvärd och har av tidningen Svensk Bokhandel blivit utsedd till Sveriges mäktigaste journalist i bokbranschen. Hon recenserar böcker i SVT:s Go´kväll och i Aftonbladet. Ingalill Mosander tilldelades år 2004 Axel Liffner-stipendiet med motiveringen att hon tillhör folkbildarna och skriver med en nyfikenhet och entusiasm som smittar av sig på dem som läser henne.

Musiken i Ingalill Mosanders sommarprogram

Recensioner av Ingalill Mosander som sommarpratare 2014:

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

Nog gjorde tidningen Svensk bokhandel rätt när den utnämnde Ingalill Mosander till Sveriges mäktigaste journalist bland bokbranschens bevakare. Vem känner inte igen henne? Möjligtvis jag, trots att jag sett henne otaliga gånger i Go’kvälls bokpanel men det beror på att jag är lite ansiktsblind. När jag mött henne på Göteborgs bokmässa har jag för säkerhets skull kollat naglarna. Och undrat vad det där knallröda säger om henne. Så får jag höra i hennes ”Sommar”att det var någon på SVT som beställde dem! Läs hela recensionen

GP – Göteborgs Posten

Tyvärr blir funderingarna rumphuggna och slutar precis när det blir angeläget och intressant. ”Plötsligt känner jag hur någonting brakar till under oss och fartyget börjar luta åt vänster”, berättar Ingalill Mosander med distinkt högläsningsröst i början av sitt sommarprogram. Via en målande beskrivning tar hon oss med till den där olycksdagen i januari 2012 när hon befann sig ombord på det grundstötta fartyget Costa Concordia. Hon återger minnena från olyckan och tankarna på dem som, till skillnad från henne och maken journalisten Jan Mosander, inte överlevde. Läs hela recensionen

Svenska Dagbladet

Fokus: Det här är den där typen av sommarprat som saknar fokus. Ingalill Mosander berättar om uppväxten i Stockholmsförorten Johanneshov, om vardagen som bokrecensent och den skakande upplevelsen som en av passagerarna på katastrofbåten Costa Concordia. Läs hela recensionen

26 juni 2014 – Johan Theorin 3.5/5 (1)

Rösta och ge ditt omdöme.

Författare, journalist

I författaren Johan Theorins sommarprogram återberättade han flera mystiska och oförklarliga fenomen som han stött på och som han samlat på genom åren. Allt från mystiska flygande eldklot till främmande ubåtar. Och vid ett tillfälle var han själv med om att bidra till det oförklarliga…

En tysk turister påstod sig ha sett en ubåt och Theorin ringde larmnumret – på den tiden var det 90 000. Sedan kom en major på besök och skulle dokumentera händelsen. Tysken beskrev en ubåt och också en grodman. Efter ett tag insåg Theorin att det måste varit han själv som misstagits för den främmande grodmannen.

– Men jag kände pressen på att leverera, som varje berättare gör när historien är igång. Så jag manade fram grodmannen för majoren, en man i svart gummi som hade dykt upp och försvunnit som en tomte vid vattnet. Eller en rymdman.

Om Johan Theorin

Debuterade 2007 med romanen Skumtimmen som blev film förra året i regi av Daniel Alfredson. Skrev den bästsäljande Ölandskvartetten, där varje romandel utspelar sig under en ny årstid. Skumtimmen belönades med Svenska Deckarakademins pris för bästa debut och Nattfåk fick Storbritanniens finaste deckarpris, The International Dagger. Förra året kom den avslutande romanen om sommaren, Rörgast.

Musiken i Johan Theorins sommarprogram

Recensioner av Johan Theorin som sommarpratare 2014:

HD – HELSINGBORGS DAGBLAD

Det finns författare som så starkt korresponderar med den geografiska plats de är knutna till att deras verk blir närmast representativa för de platser de skildrar – Sara Lidman eller Torgny Lindgren i Västerbotten och Göran Tunström i Värmland, till exempel. Och Johan Theorin, torsdagens Sommarvärd, vars sällsamt grå Öland är den starkast lysande karaktären i en rad deckare. Läs hela recensionen

GP – GÖTEBORGS POSTEN

Mysterier, en författares trolldeg, utgör stommen i dagens sommarprogram.

Johan Theorin, journalist och författare som debuterade med Skumtimmen, pratar om oförklarade gåtor och märkliga händelser. När andra fångar upp golfstatistik och grillrecept registrerar Johan Theorin konstiga historier. Så här långt har han min fulla uppmärksamhet. Läs hela recensionen

Svenska dagbladet

Fokus: Theorin pratar om lika delar Öland och världens mysterier, byggstenarna i hans författarskap. Fast den som förväntar sig skräckstämning i juniljuset blir kanske besviken. Tonen är genomgående sommarmysig, blandsaft och kanelbulle i en öländsk trädgård. Det blir mycket farmödrar, mormödrar och morfäder när Theorin talar om sitt liv. Nostalgin över både den egna barndomen och det förflutna han aldrig själv varit en del av är stor. Inte minst nostalgin över den känsla av mysterium som fanns i den förflutna världen och barndomens värld, när spöken och utomjordingar var verkliga och besvikna hustomtar störtade sig ut i havet. Läs hela recensionen